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Si vous avez des problèmes avec votre ou vos chiens, nous vous recommandons vivement de faire appel à un éducateur canin spécialisé en rééducation comportementale ou à un comportementaliste (utilisant le renforcement positif et aucun outil coercitif, cela va sans dire).

Les explications et conseils donnés sur ce forum ne sont là que pour vous orienter et vous informer des possibilités qui vous sont offertes pour éduquer votre compagnon à quatre pattes.

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 Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources

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jessy06
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MessageSujet: Re: Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources   Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources - Page 7 EmptyJeu 18 Avr 2013 - 0:12

Désolée je découvre à peine ce post Embarassed Génial derby tes documents pdf !!!! Je vais les envoyer à mon club canin !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Merci merci !!!!!!!!!!!!!!! Enfin de supers sources !!!!!!!!!!!!!!!!!!! Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources - Page 7 3839493590 I love you cheers
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MessageSujet: Re: Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources   Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources - Page 7 EmptyJeu 18 Avr 2013 - 6:25

Avec plaisir Smile c'est fait pour !
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MessageSujet: Re: Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources   Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources - Page 7 EmptyJeu 18 Avr 2013 - 10:33

MuzaRegne a écrit:
Thése véto de 2012 sur l'organisation sociale d'une meute de St Hubert, meute de 6 chiens avec très peu d'intervention humaine : ici

Conclusion :

"Récapitulons les caractéristiques de la meute de Saint-Hubert :
- Elle est du type Unimâle-Multifemelles (choix de M.Chatry),
- Elle présente une organisation sociale lâche et peu cohésive,
- Elle ne présente pas de hiérarchie de rang de dominance (Deputte, 2010).

Ces éléments nous permettent de conclure que l’organisation sociale du chien diverge totalement de celle du loup. C’est pourquoi on ne peut pas parler de « famille-meute », en référence au groupe formé par un chien, ses maîtres et les membres de la famille vivant sous le même toit, la comparaison se faisant avec la hiérarchie et la forte cohésion observées dans les meutes de loups."

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MessageSujet: Re: Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources   Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources - Page 7 EmptyJeu 18 Avr 2013 - 11:25

Euh c'est bien mais...on ne peut pas généraliser les conclusions d'un seul groupe de 6 chiens...à TOUS les chiens.
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MessageSujet: Re: Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources   Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources - Page 7 EmptyJeu 18 Avr 2013 - 11:30

Il s'agit d'un contre exemple pour prouver qu'une théorie est fausse : en l'occurence, un exemple de groupe social peu cohésif, sans établissement d'une hiérarchie, montre que le chien ne doit pas obligatoirement vivre dans un contexte social strict, avec une hiérarchie de dominance (quoi que cela veuille dire ...), etc.

En plus ce n'est pas le seul cas d'un groupe social où ça se passe comme ça (voir plus haut des exemples cités, je n'ai pas les refs en tête, les chiens dans la "garderie", l'étude de Semyonova, etc). Plus il y aura d'études sur un groupe en particulier qui ne fonctionne pas selon un système "hiérarchie de dominance", mieux c'est. Le but ce n'est pas de dire "tous les chiens fonctionnent comme ça", mais au contraire de dire : "tous les chiens ne fonctionnent pas comme ci".
D'ailleurs elle ne tire pas de "modèle type" de groupe social, ce qui ne serait pas possible avec un échantillon de un, ça c'est sûr ! Elle dit juste que le modèle hiérarchie de dominance n'est visiblement pas universel.
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MessageSujet: Re: Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources   Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources - Page 7 EmptyDim 8 Sep 2013 - 18:42

Juste un petit texte qui circulerait actuellement ('sais pas, moi, j'ai pas FB u):

http://www.daniellegodbout.com/article/6/un-modele-hierarchique-qui-na-pas-sa-place

Je tiens juste à souligner que la notion de leadership ne me parle pas et me semble être un reste d'éducation tradi-bonbon. En tous cas, perso, je ne me sens être le leader de personne, je ne suis pas assez charismatique et parfaite pour ça.

Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources - Page 7 Chien_22

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MessageSujet: Re: Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources   Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources - Page 7 EmptyDim 26 Jan 2014 - 22:01


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MessageSujet: Re: Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources   Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources - Page 7 EmptyLun 17 Mar 2014 - 14:58



Citation :
Publiée le 14 mars 2014

http://www.eduquatrepattes.ca
https://www.facebook.com/EducationCan...

Dans cette vidéo, l'éducatrice canine, Nadine Caron, nous parle de la hiérarchie chez le chien et répond à plusieurs questions : qu'est-ce qu'un bon maître ? La dominance existe-t-elle ? Le chien a-t-il besoin d'un chef de meute ?

Nous savons qu'une vie harmonieuse et respectueuse avec le chien ne se trouve pas dans des interactions conflictuelles avec lui, mais plutôt dans des échanges positifs et le respect de ses besoins en tant qu'individu avec son tempérament et ses propres expériences de vie.

Peu importe la race ou l'utilité (chien de compagnie, chien d'assistance, chien de chasse ou de détection), les chiens méritent le respect et l'utilisation de méthodes positives d'apprentissage ou d'entraînement.

Merci à Serge Pigeon pour la musique.

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MessageSujet: Re: Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources   Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources - Page 7 EmptyLun 5 Mai 2014 - 12:15


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MessageSujet: Re: Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources   Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources - Page 7 EmptyVen 9 Mai 2014 - 0:38

Avait-on déjà cité ce lien?

www.espritdechien.fr/hierarchie_dominance.php

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MessageSujet: Re: Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources   Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources - Page 7 EmptyVen 9 Mai 2014 - 7:52

je ne crois pas ....
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MessageSujet: Re: Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources   Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources - Page 7 EmptyDim 11 Mai 2014 - 9:58

« Les auteurs qui se réfèrent à la dominance et au comportement alpha dans l’éducation canine basent leur message sur une théorie obsolète et maintenant réfutée (Steinker, 2007)
. »

- La Théorie de l’Alpha : basée sur un postulat erroné - Debra Millikan
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MessageSujet: Re: Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources   Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources - Page 7 EmptyDim 11 Mai 2014 - 10:00

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MessageSujet: Re: Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources   Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources - Page 7 EmptyDim 11 Mai 2014 - 10:06

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merci Derby! le premier lien est très complet thumright 
power il y est déjà page 7 (oui oui je suis lol) j'étais sure de l'avoir déjà lu ^^
il fait vraiment du bien ce topic!
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MessageSujet: Re: Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources   Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources - Page 7 EmptyMar 13 Mai 2014 - 20:56

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MessageSujet: Re: Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources   Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources - Page 7 EmptyMar 13 Mai 2014 - 21:25

Hier et aujourd'hui, j'ai regardé une courte émission sur un zoo. Hé bé, hiérarchie partout!

A commencer par les loups, ce qu'a BIIIIIIIIIIIIIIIIEN souligné la dame en l'expliquant aux enfants et j'ai appris aujourd'hui que quand un perroquet n'en appréciait pas un autre, c'est parce qu'il est le dominant!

Alors, là, la dominance chez le perroquet, connaissais pas!

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MessageSujet: Re: Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources   Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources - Page 7 EmptyMar 13 Mai 2014 - 21:42

Citation :
Alors, là, la dominance chez le perroquet, connaissais pas!

ahhahahahah (ris jaune ..)
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MessageSujet: Re: Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources   Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources - Page 7 EmptyMar 13 Mai 2014 - 21:49

surtout qu'encore plus que chez le chien, c'est clairement prouvé que non y a pas de dominance chez les perroquets..... pffffff
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MessageSujet: Re: Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources   Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources - Page 7 EmptyJeu 19 Juin 2014 - 7:38

Là encore il n'est pas question de dominance :

Sociogenèse et expression des comportements individuels et collectifs chez le cheval
BOURJADE, Marie (2007) Sociogenèse et expression des comportements individuels et collectifs chez le cheval. Thèses de doctorat, Université Louis Pasteur.
Résumé
Ce travail porte sur l’influence des congénères dans la régulation du comportement social chez le cheval. Un premier aspect de l’étude développe l’influence de l’environnement social sur l’acquisition des compétences sociales des jeunes, puis leurs conséquences sur le succès reproducteur précoce des étalons. Nos résultats montrent que le comportement des jeunes chevaux de Przewalski peut être associé à certaines caractéristiques de leur groupe natal, comme le ratio jeune/adulte du groupe. Au sein de la famille, le développement de leur réseau de relations s’accompagne d’une différenciation des interactions sociales des jeunes avec leurs différents partenaires jeunes et adultes, susceptibles de constituer des voies d’influences sociales complémentaires. L’influence des adultes non-apparentés sur le comportement des jeunes a été mise en évidence au travers d’une approche expérimentale sur des chevaux domestiques de même âge. Nos résultats indiquent un effet de l’interaction entre la présence de jeunes et d’adultes dans la sociogenèse des jeunes chevaux. En outre, un lien prédictif entre le rang hiérarchique des étalons célibataires et le nombre de poulains qu’ils conçoivent ultérieurement, a été mis en évidence dans la population de chevaux de Przewalski, suggérant d’importantes conséquences fonctionnelles au développement des compétences sociales des mâles. Enfin, ce travail explore les processus décisionnels impliqués dans les déplacements des familles de chevaux de Przewalski. Il s’avère que les chevaux effectuent des décisions collectives auxquelles les adultes participent plus que les jeunes. La coordination sociale des groupes y est affectée par des facteurs environnementaux. Nos résultats indiquent que les chevaux sont susceptibles d’effectuer un compromis entre leurs motivations individuelles et le maintien de la cohésion sociale. Certains individus plus influents, pourraient faire bénéficier au groupe d’une meilleure connaissance de l’environnement. Dans l’ensemble, ce travail contribue à une meilleure compréhension du rôle des influences sociales intra- et inter-générationnelles dans l’acquisition des compétences sociales et dans le fonctionnement des groupes.

http://scd-theses.u-strasbg.fr/1427/
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MessageSujet: Re: Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources   Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources - Page 7 EmptyJeu 19 Juin 2014 - 9:20

PowerUser a écrit:

Alors, là, la dominance chez le perroquet, connaissais pas!
une chose est sûre, c'est que certains piafs, généralement les becs crochus, on la notion de territoire et le défendent, alors que d'autres comme le canari par exemple, n'a pas cette notion, c'est la raison pour laquelle on ne peut pas mettre ensemble certaines espèces sinon c'est un carnage c'est peut être ce qu'elle veut dire (?)
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MessageSujet: Re: Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources   Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources - Page 7 EmptyJeu 24 Juil 2014 - 2:35

Citation :
Dominance, hiérarchie, folklore et certitudes

Rex menaçant son maître et un vétérinaire lors d’une consultation est qualifié de "dominant". Médor, en laisse, grognant et hérissant son poil au croisement d’un congénère est affublé du même titre "dominant" par ses maîtres, qui l’expliquent à qui veut l’entendre (et à ceux qui n’en demandent pas tant aussi) et n’en démordront pas. Youki, n’obéissant pas plus à l’ordre "assis" qu’aux explications de sa maîtresse "je veux que tu poses tes fesses par terre" est, de toute évidence, également touché par le même mal : "dominant" assurément.

Le chien est-il intrinsèquement dominant ? Y a-t-il un problème de hiérarchie ? Etes-vous un vrai chef de meute (ou, pire encore, de "famille-meute") ?

Les solutions et prescriptions affirmées de façon péremptoire par les "cynophiles" ne manquent pas : manger dans sa gamelle, voit-on dans une émission de télé-réalité, s’accoupler devant le chien - affirmait un autre professionnel médiatique, ne plus monter sur le canapé, ne pas le laisser franchir les portes en premier, interdire l’accès à certaines pièces de la maison, renvoyer le chien au panier dès qu’il met une patte en dehors de celui-ci, retirer la gamelle, mordre le chien à l’oreille, le plaquer sur le dos (un grand classique), lui "apprendre la soumission" (sans même parler des divers gadgets technologiques: martinets, colliers électriques, à piques, étrangleur, à jets, cages, etc.).

"Assis, couché, pas bouger!" - sur l’autel de la hiérarchie, à la moindre sollicitation ou réponse indésirable du chien, les positions servent également à répéter inlassablement "je suis le chef".

Dans la confusion absolue entre autorité et autoritarisme, les recettes pour s’imposer sont souvent de l’ordre de la simple maltraitance.

Le fouillis de ce vocabulaire et ces concepts aussi vagues qu’infondés, sont largement véhiculés par une certaine littérature et par les "on-dit".

L’origine de tout cela remonte sûrement aux premières observations du comportement social du loup. On croyait à l’époque qu’il n’y avait jamais aucune fluctuation dans une organisation sociale linéaire (A domine B, B domine C : donc A domine C). Sauf que, plus on les observe, plus on s’écarte de ces théories aussi hâtives que rigides.

Ce qui s’ensuit, fut sûrement de transporter ce schéma social du loup au chien familier. Sachant que tous les chiens descendent du loup (et font même partie de la même espèce), on oublia que la biologie, le développement le comportement et l’habitat de ces deux canidés n’ont plus rien à voir. Que les transformations profondes dues à la domestication ou l’imprégnation sont aussi importantes qu’irréversibles.
Au risque d’utiliser un terme étonnant, il faut dire que le chien familier est un animal captif. Qui n’assouvit rien sans l’aval de l’homme (alimentation, excrétion, reproduction, sommeil, etc.).

Sa communication à l’intérieur de son espèce étant déjà réduite au minimum (et encore, ne parlons pas des chiens aux oreilles coupées, queue, museaux aplatis ou yeux cachés sous le poil). Savez-vous que le loup utilise ses vingt-quatre muscles faciaux pour communiquer ? Le chien, lui, n’en a plus que douze…

Donc, le pire fut de penser qu’on peut hiérarchiser deux espèces : l’Homme et le Chien Familier, qui cohabitent et communiquent avec des codes sociaux extrêmement différents.

Le maître n’est pas un chien, s’adapter aux moyens de communication - et de perception - d’une espèce ne signifie pas singer des comportements emblématiques sortis de leur contexte.

Les moyens de communication rudimentaires du chien familier et la difficulté pour l’homme à les interpréter, fait dire aujourd’hui aux éthologues et comportementalistes qu’il ne peut exister d’organisation sociale entre l’homme et le chien. Leurs moyens de communication ne se comparent pas.

Un chien ne se figure pas que Papa commande, en dessous il y a Maman et encore au dessus de lui, il y a les enfants ! La hiérarchie n’a jamais un caractère permanent. Elle ne correspond qu’à l’action et à la réaction, dans un contexte précis, entre deux individus. La dominance ne peut donc s’exprimer que de façon ponctuelle et uniquement duelle.

Malheureusement, pour le maître, croire que décider de quelque chose et d’y contraindre son chien signifie que la hiérarchie est établie ou, qu’ainsi, elle se renforce. C’est précisément là l’origine de la dégradation relationnelle que constate le comportementaliste lors des entretiens.

L’objectif ouvertement reconnu de dominer son chien de devrait plus exister aujourd’hui.

Un vrai leader n’impose pas son statut par la force. Il mérite ce statut à travers l’empathie et la compréhension de la communication de l’autre espèce. Proposer, être suivi, investi de la confiance d’un animal n’a RIEN à VOIR AVEC LA CONTRAINTE.

L’incompréhension et l’anthropomorphisme(*) sont donc le plus souvent responsables de ces dégradations relationnelles.

Mais, on peut aussi voir la peur… Peut du maître de "mal faire" - peur de se laisser déborder.

Tout comme la mauvaise foi : et si Rex menaçait pour se défendre ? Et si Médor était tout simplement mal socialisé - ou peureux - bloqué par cette trop courte laisse, avec comme unique ressource que de grogner ? Et si Youki ne savait tout simplement pas ce que veut dire le son "assis" ?

Certes, ces hypothèses sont sûrement moins valorisantes pour le maître que d’étiqueter son chien comme "dominant" !!

Vincent Pfeiffer
Directeur de la SPA de Besançon et Comportementaliste
Intervenant dans les formations de Vox Animae

http://www.spa-besancon.fr/

(*) anthropomorphisme : "tendance à attribuer les sentiments, les passions, les actes et les traits de l’homme à ce qui n’est pas homme".

http://www.vox-animae.com/dominance-hierarchie-folklore-certitudes-vincent-pfeiffer?page=1

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MessageSujet: Re: Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources   Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources - Page 7 EmptyVen 2 Jan 2015 - 0:54

Citation :
Dumbed down by dominance, Part 1

Exploring our misconceptions and myths about human-pet relationships

Mar 01, 2012
By Karen L. Overall, MA, VMD, PhD, DACVB, CAAB

The issue: Most canine behavioral problems either involve normal behaviors that people don't like or understand or anxiety-related concerns that comprise true behavioral diagnoses. The foundation for treating any canine behavioral concern relies on:

Understanding "normal"
Identifying and mitigating risk
Communicating well with the dog
Reading the dog's signals
Meeting the dog's needs.

And yet, the main advice that too many veterinarians and trainers still give to clients completely ignores this foundation and instead appears focused only on the human's needs:

"You must dominate the dog!"
"You must exert control and show the dog who is boss!"
"You must be alpha to the dog!"
"You must ensure that the dog submits to you!"

Is this anthropocentric focus really necessary, and does it truly reflect our history with dogs?

The answer to both of these questions: absolutely not. The entire concept of dominance as applied to pet dogs is almost always based on a profound misunderstanding of the shared history of dogs and humans.

The unique relationship between dogs and humans

Dogs have a relationship with humans unlike that of any other domestic animal. Dogs have been selected over time for true collaborative work with humans, and such selection has historically resulted in dog breeds and the attendant breed groupings.

The molecular data support that dogs separated from wolves from as recently as 15,000 years ago to as long as 135,000 years ago. Molecular and anthropological data support that dogs of different morphologies that were likely engaged in different tasks have lived together with humans for at least 15,000 years. Stand-alone anthropological evidence supports that dogs have lived intimately with humans for at least 30,000 years. For at least the past 2,000 years, there have been well-defined breed groups, composed of dogs of different shapes and sizes that engaged in related tasks.

Much of the physical variation in dog breeds is a consequence of overt selection for specific suites of behaviors that have a co-varying physical aspect. For example, coat type may depend on the type of behavior desired—field trial or working and show English springer spaniels look like completely different breeds, and only one of them can readily scramble through brambles.

Our unique relationship with dogs may be due to convergent evolution of canid and human social systems that was the result of like groups meeting and recognizing the power of collaborative efforts, followed by secondarily derived, homologous changes in brain function that have allowed modern humans and dogs to truly rely on each other.

Behavioral patterns shared by dogs and humans

Both humans and canids:

Live in extended family groups
Provide extensive parental care
Share care of young with both related and unrelated group members
Give birth to altricial (completely dependent, immature) young that require large amounts of early care and sustained amounts of later social interaction
Nurse for an extended period before weaning to semisolid food (dogs do this by regurgitation; humans use baby food, but the concept is the same)
Have extensive vocal and nonvocal communication
Have a sexual maturity that precedes social maturity.

Among the characteristics of social behavior that dogs share with humans is that their social systems are based in deference. Additionally, associated signaling is often redundant, and most signaling or affirmation of signaling is nonvocal rather than vocal.

Recent data indicate that dogs are also comparable with humans with regard to the complex social cognition involved in understanding long-distance signals that indicate where food is hidden. Dogs are further able to communicate this information to other dogs. Dogs appear to have the ability to "fast map"—to make deductions about object class, name and action without having learned them—and to communicate this ability to humans. Like humans, dogs suffer from what we recognize as maladaptive anxiety—that which interferes with normal functioning.

Finally, when examining the rates of gene expression mutations in regional brain tissue, the only species studied to date that has comparable rates with those found in humans is the domestic dog. Such data, when taken together, suggest that humans and dogs have been working partners and companions in profound ways.

The misinterpretation and limitations of the behavioral and ethological literature

An accurate understanding of normal dog behavior is at odds with the idea that dogs struggle for dominance.

Dominance is a traditional ethological concept that pertains to an individual's ability—generally under controlled conditions—to maintain or regulate access to some resource. It is a description of the regularities of winning or losing staged contests over those resources. It is not to be confused with status and, in fact, does not need to confer priority of access to resources.

In situations in which the concept of dominance has been used with regard to status, it is important to realize that it is not defined as aggression on the part of the "dominant" animal but rather as the withdrawal of the "subordinate."

The behavior of the relatively lower status individuals, not the relatively higher ranking one, is what determines the relative hierarchical rank.

Rank itself is contextually relative. Truly high-ranking animals are tolerant of lower-ranking ones.

Dominance displays infrequently lead to actual combat. Instead, combat ensues when these displays are not effective.

If there is no assumption of a dominance-based system, one is seldom identified. When free-ranging baboon interactions were classified by behavioral types (e.g., friendly, approach–retreat) and then analyzed according to specific behaviors of the participants, no dominance system was noted.

Misinterpretation of pathological behaviors and how they arose

The misuse and misperception of the concept of dominance with respect to pet animals has seriously confused any understanding of the behavioral diagnosis that was formerly called dominance aggression (now more often called impulse control aggression or conflict aggression). There are three conceptual areas where harm has been done.

1. Dominance has been equated to social status or order in a rigid hierarchy, which was thought to develop through contests in young pups that would predict later social relationships as adults. Sequential possession of a bone was used as an assay for dominance in puppies. In truth, puppies are far more fluid in their relationships, which are changing as their brains continue to mature. The rank hierarchy experimentally achieved was a function of the experimental design, not of the behaviors. The design used would impose a rank hierarchy, whether or not one existed.

2. Because of the forceful way in which this rigid rank hierarchy was assumed to develop, humans were encouraged to be at the top of the hierarchy and told to be dominant to their dogs. Our historic and evolutionary relationship with dogs is one of cooperative and collaborative work. A hierarchical relationship like that formerly recommended would not have allowed dogs to work with humans in the ways that they have because humans would have had to make all of the work decisions. In addition, social systems based on deferential behaviors and on gaining accurate information can look exactly like these top-down systems if they are not carefully observed. Deference and compliance in contextually appropriate situations remove the need for control, whether or not someone thinks they are present and successful.

3. Finally, dogs exhibiting this diagnosis, which is based in pathological anxiety and not in use of inadequate force, were to be treated by physically and behaviorally dominating them. The single most devastating advice ever given to people with dogs is that they should dominate their dogs and show the problem dogs "who is boss." Under this rubric, untold numbers of humans have been bitten by dogs they have betrayed, terrified and given no choice. And for dogs that have an anxiety disorder that involves information processing and accurate risk assessment, the behaviors used to dominate a dog (e.g., hitting, hanging, subjecting the dog to dominance downs, alpha rolls and other punitive, coercive techniques) convince that troubled, needy, pathological dog that the human is indeed a threat, resulting in the dog's condition worsening.

It's clearly past time to change our thinking.

In part two of this two-part series, I'll reveal how we can manage misconceptions, improve interactions with dogs and stop being dumbed down by dominance.

Dr. Overall, faculty member at the University of Pennsylvania, is a diplomate of the American College of Behavior Medicine (ACVB) and is board-certified by the Animal Behavior Society (ABS) as an Applied Animal Behaviorist.

http://veterinarynews.dvm360.com/dumbed-down-dominance-part-1?id=&pageID=1&sk=&date=

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MessageSujet: Re: Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources   Dominance, hiérarchie: mythe ou réalité - les sources - Page 7 EmptyVen 2 Jan 2015 - 0:57

Citation :
Dumbed down by dominance, Part 2: Change your dominant thinking

Embrace deference, not dominance, to ensure healthy and happy human-pet relationships

Apr 01, 2012
By Karen L. Overall, MA, VMD, PhD, DACVB, CAAB

Last month in "Dumbed down by dominance," we looked at the relationship dogs and humans developed over a vast history and how the idea of dominance in this relationship and the concept of dominance aggression arose inappropriately. Now let's see how we can change our thinking.

Changing our thinking

Fights for status or control are notoriously rare among wild canids, including wolves. The same is true for humans. Unless the situation involves abnormal or severely stressed social conditions (e.g., famine, war, too many individuals and too few resources), most human social relations are structured by negotiation and deference to others, rather than by violence. The same pattern holds for dogs. In short, in both dog and human interactions, violence is often a sign that something has gone wrong.

Reliance on the myth of dominance often results in unkind or abusive behavior toward dogs in ways that render the situation dangerous for humans and dogs alike. An understanding of social rules that rely on deference can help us to avoid the unfair, cruel and often dangerous behaviors that are the result of being dumbed down by dominance.

What do we mean by deference? Deference occurs when social individuals assess an ongoing situation and wait calmly to get input from another member of the group before pursuing another set of behaviors or social interactions.

In deference-based systems, hierarchies are fluid and flexible depending on context and the information received within it. The individual to whom others defer may differ depending on the social circumstances; and status and circumstances are not absolute.

For example, a human child may defer to his or her parents' requests but then be the individual on the playground to whom other children defer. Dogs are similar: A dog may always adhere to instructions given by one spouse but not the other. This is because the dog has different relationships with each spouse.

A lot has been written about dogs viewing their human families as their "packs." It's important to remember that pack is just a word to describe a social grouping of canines, like pod describes a group of whales and gaggle describes a group of geese.

True canine packs are composed of animals born into the social group, making them more closely related to each other than they are to most animals in another pack. Most multidog households are composed of unrelated dogs, many of which come into the household as young adults or adults, not newborn puppies. The way most dogs live in human households is almost the anti-pack: Relationships are imposed upon resident dogs every time a new animal is added.

By thoughtlessly using the word pack, we have assumed that humans must be the leaders of the pack. This assumption has caused us to behave badly toward animals. While we care for dogs, they know that we are not dogs, and their relationships with dogs and humans will differ. We can best understand the complex interdependent relationship between dogs and humans by letting go of the pack concept.

Doing better by dogs

To successfully understand and interact with dogs, we must understand that dogs ask questions. Sometimes they do this by offering a series of behaviors and then waiting for the change in human response, by vocalizing, by pawing at us or by sitting quietly and looking at us. This last behavior is the one that gives us the time and space to exchange information with our dogs.

Interacting with a dog is not about having dominion over the dog. It's about signaling clearly to the dog and being reliable so that the dog learns to take its clues about the appropriateness of its behaviors from you.

By understanding the evolutionary history of domestic dogs and our shared, interdependent, cooperative relationship with them, we can create a more effective strategy for managing canine behavioral concerns.

1. We should strive to avoid all circumstances known to be provocative to a dog. Our goal must be to avoid inadvertently reinforcing an inappropriate behavior or threatening the dog.

2. We should humanely interrupt problematic behaviors—without rewarding them—as early in the inappropriate sequence as possible.

3. We should watch carefully and reward dogs quickly for a wholly appropriate and freely offered behavior. By doing this, we inform the dog which of its behaviors are desired. It's utterly unfair to the dog to have it try to guess what it is that will stop the yelling and start the loving. Also, we could tell someone a million times what not to do, but unless we tell them what we want them to do, they will still make mistakes.

This simple pattern, based on the knowledge that dogs are cognitive and ask questions, allows learning and recovery to occur and dogs to improve in the absence of violence.

Escaping punishment

By refusing to be dumbed down by dominance, we can also change our perception of punishment. Physical punishment is often recommended for changing canine behavior and may include using leash or collar correction with choke or prong collars, using electronic shock correction, hitting the dog, walking the dog into a tree or pole so it will pay attention and tying a dog so it cannot move. All of these techniques are rooted in the concept of dominating the dog as a means of control. Some of these techniques involve outright abuse, and others are easy to use abusively. None of them is recommended.

The true definition of punishment doesn't require pain; it requires a stimulus sufficiently powerful that the undesirable behavior is abandoned by the dog with the subsequent result that the probability of the dog exhibiting the behavior in the future is lowered. The emphasized parts of this sentence are important because unless these conditions are met, the dog is not being punished; it is being injured mentally or physically.

Data-driven humane care

We can use this new scientific knowledge about dogs to help us address canine behaviors that we or the dog find problematic. Fixing problematic canine behavior is actually not about control, leadership or mastery of the dog—it's about increasing the chance that you can signal clearly to the dog, that you have the dog's undivided attention while signaling, and that you are actually rewarding the behaviors that you desire.

As the data accumulate, our only choice is to accept that use of the dominance concept has encouraged techniques that are dangerous to owners and dogs alike and that are unfair and often abusive to dogs. For those wishing to use data to trump assertion, see the AVSAB dominance position statement and the Dog Welfare Campaign position statement.

For hands-on, gut-level learning for children, I recommend the Blue Dog (http://thebluedog.org/; CD and booklet are available from the AVMA). In this interactive video, children (and their caregivers) are able to try out their behavioral responses on a virtual dog and, thus, learn about what could happen with a real one. Scientific validation of the beneficial effects of this program continues, with early studies showing that the Blue Dog reduces errors made by children 3 to 6 years of age with respect to their responses to dogs' behaviors.

Two short popular books on canine communication that may be of interest to most veterinarians and dog lovers are Tail Talk: Understanding the Secret Language of Dogs (Chronicle Books, 2007) and The Canine Commandments (Broadcast Books, 2007).

The really good news is that we can now choose to no longer be dumbed down by dominance.

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Parce qu'il faut savoir en rire:


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J'adore les vidéos de cette nana... je rêve de m'offrir une formation chez elle! o
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